Cif wil met innovatieve hervulling miljoenen plastic flessen besparen
Cif introduceert de Ecorefill, een 10x geconcentreerde hervulling waarmee kopers één spuitfles kunnen kopen, die ze vervolgens voor het leven kunnen gebruiken. De ecorefill kan gebruikt worden op Cif Power & Shine-flessen. Met deze innovatie wil Cif het gebruik van kunststof in haar verpakkingen en emissies bij het vervoer drastisch verminderen.
Het veranderen van onze manier van produceren, distribueren, gebruiken en afvoeren van alledaagse producten is een van de grootste milieu-uitdagingen waarmee de wereld momenteel wordt geconfronteerd. Het is ook een kwestie waarbij consumptiegewoontes net zo belangrijk zijn als bedrijfsmodellen.
Voor bedrijven als Cif – die consumentenproducten verkopen – is dit bijzonder uitdagend. Zeker in het geval van huishoudelijke verzorgings- en schoonmaakmerken, welke vanwege de veiligheid stevige verpakkingen nodig hebben die niet lekken.
Trigger flessen zijn technisch wel te recyclen, maar veel recyclingbedrijven zijn er nog niet op ingericht om dit ook daadwerkelijk te doen. Bovendien zijn ze ontworpen om ongeveer 15 keer mee te gaan – gemiddeld ongeveer vijf jaar – maar in plaats daarvan worden ze in het algemeen na slechts één gebruik weggegooid. Om dit te voorkomen heeft Cif ecorefill gecreëerd – een 10x geconcentreerde hervulling waarmee kopers één spuitfles kunnen kopen, die ze vervolgens voor het leven kunnen gebruiken.
Thuis verdunnen van het product betekent 97% minder water vervoerd, 87% minder vrachtwagens op de weg en minder uitstoot van broeikasgassen. Belangrijk is dat verdunnen geen effect heeft op de prestaties van het product.
De ecorefill is 100% recyclebaar nadat de plastic hoezen zijn verwijderd. Tegen het einde van 2020 streeft Cif we ernaar dat alle ecorefill- en spuitflessen worden gemaakt van 100% gerecycled plastic.
De Cif ecorefill wordt geïntroduceerd in het Verenigd Koninkrijk. Meer dan 60% van de Engelse consumenten zegt dat hergebruik belangrijker voor hen is dan recycling en hoewel meer dan acht op de tien mensen wensen dat ze toegang hebben tot meer hervulbare producten, koopt slechts één op de zes ze nu. De belangrijkste obstakels zijn een gebrek aan bewustzijn en beschikbaarheid.
“De lancering van Cif ecorefill is een game-changer als het gaat om het verminderen van plastic afval in de producten die we gebruiken om onze huizen te reinigen,” zegt Gemma Cleland, VP, Homecare, Unilever UK & Ireland. “Uit ons onderzoek blijkt dat tweederde van onze klanten zich schuldig voelt wanneer ze plastic weggooien, ook zoeken ze naar oplossingen waarmee ze een positieve invloed kunnen hebben op de wereld om ons heen. We denken dat er geen betere plek is om te beginnen dan thuis. Door een fles Cif te bewaren en deze steeds opnieuw te vullen en opnieuw te gebruiken, kunnen consumenten hun verbruik van plastic voor eenmalig gebruik verminderen. ”
Er zijn nog geen plannen om de Cif ecorefill in Nederland te introduceren. Ga voor meer informatie naar www.cifclean.co.uk.
Wat vindt Binny?
Het is een nieuwe manier van denken. Het verpakkingsmateriaal wordt gerecycled en de originele fles hergebruikt. Gaaf!